Diatas dunia ini, tiada  yang mahu merasa kecewa dan terluka. Apa lagi menjadi lemah akibat dari permainan perasaan ini. Merasa lemah dan tidak tenang sehingga ingin meneteskan  air mata  setiap waktu.

Cinta itu ada pasang surutnya. Setiap pertemuan pasti ada perpisahan.

Namun bukan semua masalah kekecewaan berlaku karena percintaan & masalah jodoh. Ada juga yang kecewa mungkin karena perkara lain. Boleh jadi akibat terluka dengan tindakan ibu bapa. Malah, mungkin juga berkecil hati dengan sikap anak – anak kita.

Pendek kata banyak perkara yang membuatkan hati kita menjadi remuk rendam dan membuatkan kita merasa lemah.

Menenangkan hati Kecewa

Kita ingin mengelak daripada kelihatan lemah. kita berpura – pura kuat. Kita tersenyum, tetapi dalam hati siapa yang tahu betapa perihnya hati ini. Sampai  kita harus berpura – pura?.
 
Ingatlah, kita semua adalah manusia. Manusia yang dikurniakan hati dan perasaan. Ada perasaan lemah & duka. Mungkin disaat anda sedang membaca artikel ini, anda sedang merasa lemah dan kecewa. Hati anda merasa tidak tenang. Mungkin saja anda berjumpa artikel ini dari link FB ataupun tergoggle entri ini secara tidak sengaja.

Bismillah
, izinkan saya menuliskan beberapa cara untuk menguatkan dan menenangkan kembali hati yang sedang lemah. Insyaallah, saya juga hamba Allah yang pernah mengalami situasi ini, semoga beberapa cara yang dituliskan  ini dapat memberi membantu anda juga.

1. Membaca Surah Yassin
 
Mungkin selama ini kita kurang membaca Al – Quran atau jarang  membuka kitab suci ini. Mungkin ini salah satu sebab kita mudah untuk terganggu dan merasa tidak tenang. Oleh karena itu marilah kita kembali menghidupkan amalan ini.
 
Semasa saya sedang mengalami “kekecewaan” dulu, saya mengamalkan membaca surah Yassin setiap kali selesai solat. Alhamdulillah, setiap kali usai membaca Yassin, saya akan merasa tenang.

Memang surah ini mempunyai aura yang mampu menenangkan hati. Setelah itu, boleh berangsur menambah bacaan dengan membaca surah – surah yang lain. Sangat menenangkan hati

Bagaimana jika sedang haid? Dengarlah bacaan surah ini melalui mp3, etc..

2. Lakukan Solat Sunat Tahajjud

Bangunlah melakukan solat malam yaitu solat sunat Tahajjud. Tujuan solat Tahajjud adalah untuk menguatkan jiwa dan mendapatkan ketenangan dalam menghadapi kenyataan  hidup.  Amalan ini adalah diantara amalan yang tidak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah dan para sahabat. dan berniat lah.

Usalli Sunnatal Tahajjud Rak’ataini Lillaahi Ta’ala, Allahu Akbar.
Sengaja aku Solat Sunat Tahajjud dua rakaat kerana Allah Ta’ala “

Pada rakaat pertama bacalah Al-Fatihah Setelah  itu surah Al-Kafirun & Rakaat kedua bacalah Al-Fatihah, setelah itu surah Al-Ikhlas. Solat Tahajjud dilakukan tiada had rakaatnya, mengikut kesanggupan dan kemampuan, dengan setiap dua rakaat satu salam.
Jika dirasakan berat, cukuplah  dua rakaat saja.

Setelah itu berdoalah. Berdoalah apa saja. Adukan masalah kita,  direct kepada Allah. Mintalah ketenangan hati.

3. Perbanyak untuk Istigfar Dan Berzikir

Perbanyaklah untuk berdzikir kalimah-kalimah thaibah, tau dzikir yang biasa kita dzikirkan sehabis shalat seperti :

http://simalungkiang.blogspot.com/2015/06/cara-menenangkan-hati-yang-kecewa.html

•    La haula wala quwwata illa billah (Tiada daya upaya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah)
•   Hasbunallaah wa ni’mal wakiil (Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baiknya Pelindung)
•    Astagfirullah al ‘adzim
•    Subhanallah
•    Laailahaillallah
•    Dan lain-lain seperti asmaul husna

 –
Harus diingat, zikir bukan sahaja di mulut tetapi harus sampai masuk ke hati.





4. Hindari Untuk Mendengar Lagu Bertema Kecewa

Ini penting kepada mereka yang baru saja mengalami putus cinta , agar  menghindari suasana yang membuat anda sedih. Hindari mendengarkan lagu yang bertemakan putus cinta & kecewa.

Kita ingin menenangkan hati, bukan ingin menyesakkan hati kan? Jangan menabur garam diatas luka karena ia akan perih. Biarlah dahulu luka itu sembuh .

5. Senantiasalah mengingat Allah

Ini yang paling penting sekali. Senantiasa mengingat Allah. Yakinlah dengan sepenuh hati bahawa Allah maha mengetahui dan senantiasa bersama kita walaupun apa pun.

Apa yang membuat kita sedih, Allah lebih Maha Kuasa Maha Mengetahui apa yang terbaik bagi kita. Yakinlah kesedihan dan rasa tidak tenang yang Allah beri itu adalah agar kita kembali mengingatiNYA. 

“Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram.” ( QS Ar Ra’d : 28 )
“Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita.” ( QS.At -Taubah : 40 )
Semoga artikel ini bermanfaat sebagai Lanterna Life Kita. amiin
Terima kasih atas kunjungan nya, Untuk Melihat Artikel lainnya,
Silahkan Lihat Daftar Isi

Lanterna Life

thumbnail Cara Menenangkan Hati Yang Kecewa.
Author by : Edi Murfin. Kamis, 18 Juni 2015
Description : Diatas dunia ini, tiada  yang mahu merasa kecewa dan terluka. Apa lagi menjadi lemah akibat dari permainan perasaan ini. Merasa lemah dan ...

Mari Bantu Membagikan Cara Menenangkan Hati Yang Kecewa ini. Melalui Sosial Media Dibawah, Insya Allah akan membawa Baraqah bagi kita semua. Aamiin YRA

Bagikan Cara Menenangkan Hati Yang Kecewa

Posting Komentar

 
 
 
Top